Projekt „Lepiej, szybciej, skuteczniej – nowatorski model świadczenia usług publicznych dla osób o szczególnych potrzebach” (wypracowanie innowacyjnego modelu w zakresie zwiększenia dostępności usług publicznych osobom o szczególnych potrzebach; projekt realizowany w partnerstwie międzynarodowym) w ramach zadania 1. Projekt dofinansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś Priorytetowa: IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działanie 4.3 Współpraca ponadnarodowa; 2019-2022.
Opis projektu
Celem projektu jest zwiększenie dostępności do usług publicznych osobom o szczególnych potrzebach poprzez opracowanie sposobu świadczenia i standardów usług publicznych dostosowanego do potrzeb osób o szczególnych potrzebach w ramach 6 jst. Inspiracją do zastosowania modelu zwiększenia dostępności są doświadczenia partnerów włoskich z samorządów Lombardii, uwzględniające innowacyjną diagnozę potrzeb i preferencji, partycypacyjne wypracowanie standardu świadczenia usług włączające osoby o szczególnych potrzebach oraz sposób przygotowania urzędników do obsługi osób wymagających szczególnego traktowania.
Projekt wpisuje się w Program „Dostępność Plus”
Partnerstwo na rzecz realizacji projektu: Innovazione e Sistemi per il Mercato ed il Lavoro. S.r.l. z siedzibą w Turynie oraz Urząd Gminy w Konopnicy
Działania projektowe
W ramach projektu zrealizowane będą następujące działania:
- opracowanie i wdrożenie 6 kompleksowych modeli DAS przy udziale partnera włoskiego,
- nabycie przez przedstawicieli jst wiedzy i kompetencji w zakresie nowatorskich rozwiązań dotyczących obsługi klientów o szczególnych potrzebach,
- zapoznanie się z włoskimi rozwiązaniami w zakresie zwiększenia dostępności usług publicznych dla osób o szczególnych potrzebach poprzez seminaria, wizyty studyjne we Włoszech
W toku realizacji projektu realizowane będą następujące zadania:
- Przygotowanie systemowego modelu Dostępności Administracji Samorządowej (DAS) wspólnie z Innovazione e Sistemi per il Mercato ed il Lavoro S.r.l
- Testowanie modelu na grupie docelowej w 6 samorządach z udziałem Innovazione e Sistemi per il Mercato ed il Lavoro S.r.l
- Analiza efektów testowanego modelu przy wsparciu partnera ponadnarodowego
- Opracowanie z partnerem ponadnarodowym ostatecznej wersji modelu
- Wdrożenie modelu DAS do praktyki przy udziale partnera włoskiego
- Wypracowanie instrukcji i rekomendacji dla użytkowników wspólnie z Innovazione e Sistemi per il Mercato ed il Lavoro S.r.l
We wszystkich w/w zadaniach brać będzie udział partner włoski.
Ważnym elementem modelu jest powołanie samorządowego koordynatora dostępności w każdym urzędzie. Powołane zostaną Rady Dostępności (w skład, których wejdą odbiorcy nowych rozwiązań). Koordynator wspólnie z zespołem interdyscyplinarnym dostosują zasady i codzienną praktykę obsługi klienta i świadczenia usług do wyartykułowanych w ankietach potrzeb osób o szczególnych potrzebach. Materialnym produktem tych działań będzie standard uszczegóławiający reguły obsługi klienta i świadczenia usług dla poszczególnych grup. Powstanie również narzędzie informatyczne: Alarmowy System komunikacji – będzie umożliwiał szybki kontakt z urzędem i umożliwi sprawne załatwienie sprawy osoby zgłaszającej taką potrzebę.
Działania przyczynią się do wdrożenia nowych rozwiązań z udziałem partnera ponadnarodowego poprzez opracowanie i wdrożenie kompleksowych i nowatorskich rozwiązań w realizacji horyzontalnych polityk publicznych na szczeblu gminnym i powiatowym zmieniających paradygmat zarządzania i świadczenia usług z pasywnego (posiadanie oferty) na proaktywne (wyjście z ofertą na zewnątrz).
W projekcie wykorzystane zostaną następujące rodzaje współpracy ponadnarodowej:
- wypracowanie i wdrożenie nowego rozwiązania (z wykorzystaniem praktyk włoskich) oraz wymiana informacji i doświadczeń.
Materiały do pobrania
Harmonogramy
- Harmonogram lipiec 2020_1 (1)
- Harmonogram_styczeń_2020
- Harmonogram-lipiec-2020_1
- Harmonogram-lipiec-2020
- Harmonogram_sierpien_2020
- Harmonogram_wsparcia_IX
- Harmonogram-październik
- Harmonogram-listopad-2020
- Harmonogram-styczeń-2021
- Harmonogram-luty-2021
- Harmonogram-kwiecien-2021
- Harmonogram-V-2021
- Harmonogram-VI-2021
- Harmonogram-VII-2021
- Harmonogram-sierpień-2021
- Harmonogram-sierpień-2021_cz.2
- Harmonogram-wizyta
- Harmonogram-wrzesień-2021
- Harmonogram-X-2021
- Harmonogram-warsztaty-empiryczne
- Harmonogram-XI-2021
- Harmonogram-Szkolenie