tel.: 81 441 33 44
e-mail: biuro@fim.org.pl
ul. Żołnierzy Niepodległej 5/7,
20-078 Lublin
Osoba do kontaktu:
Anna Bielak – Dyrektor Biura
tel.: 81 532 14 25
e-mail: anna.bielak@fim.org.pl
Zadania oświatowe to jedne z najważniejszych kompetencji JST. Jednocześnie stanowią one największy udział w wydatkach budżetowych. Zbyt mały wzrost dochodów JST, w stosunku do wydatków na zadania oświatowe, połączony z pogarszającą się sytuacją demograficzną, prowadzą do coraz trudniejszej sytuacji budżetowej poszczególnych JST.
Powoduje to konieczność dogłębnej analizy funkcjonowania samorządowej oświaty, w celu jak najlepszego wykorzystania jej potencjału (mocnych stron) przy jednoczesnej optymalizacji kosztów funkcjonowania. Instrumentem wspierającym tę analizę jest proponowany przez nas Audyt Oświatowy.
Działania diagnostyczne przeprowadzone zostaną w następujących obszarach:
Dokonanie analizy rozwiązań zatwierdzonych w arkuszach organizacyjnych przez dyrektorów poszczególnych placówek oświatowych na terenie gminy.
Dokonanie przeglądu struktury zatrudnienia, średniego kosztu utrzymania ucznia
w poszczególnych szkołach i placówkach oświatowych.
Analiza sieci szkół i placówek edukacyjnych w gminie.
Analiza wykorzystania subwencji i środków własnych w gminie.
Analiza transportu uczniów do szkół w gminie.
Wskazanie istniejących i możliwych do wykorzystania rezerw organizacyjnych i finansowych
w gminie.
Rekomendacje działań poprawiających sytuację finansową w obszarze oświaty oraz wskazanie niezbędnych kroków prawnych i organizacyjnych w tym zakresie.
Celem audytu będzie zaprezentowanie pełnego obrazu funkcjonowania placówek oświatowych znajdujących się na terenie gminy, który stanowić będzie podstawę do podejmowania optymalnych decyzji zarządczych (cel strategiczno-menedżerski) oraz służyć zaprezentowaniu decydentom i opinii publicznej (radni, mieszkańcy) bieżącej sytuacji samorządu w kontekście oświaty (cel informacyjno-edukacyjny).
Jesteśmy Fundacją posiadającą wieloletnie doświadczenie we współpracy z samorządami trzech szczebli w całej Polsce. Zajmujemy się wdrażaniem usprawnień organizacyjnych, udzielaniem wsparcia eksperckiego przy realizacji projektów finansowanych ze środków zewnętrznych, budową modeli kompetencji oraz animowaniem współpracy międzynarodowej.
Nasi konsultanci posiadają bogate doświadczenie we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie usprawnień organizatorskich oraz w przeprowadzaniu audytów. Przygotowaniem raportu zajmą się konsultanci i eksperci mający ogromne i wieloletnie doświadczenia w tym zakresie.
Zespołem ekspertów kierować będą:
Jarosław Czerw – doktor hab. nauk prawnych, sekretarz gminy, wykładowca akademicki i pełnomocnik ds. wdrożenia RODO. Od 1998 roku związany z samorządem lokalnym, w tym także jako wicestarosta, przewodniczący Rady Powiatu, pełnomocnik i auditor systemu zarządzania jakością oraz pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych. Uzupełnieniem aktywności samorządowej jest praca naukowa. J. Czerw jest autorem ponad 100 publikacji z zakresu prawa, w tym w większości z prawa samorządowego.
Paweł Prokop – fundator i prezes Fundacji Inicjatyw Menedżerskich, Pełnomocnik Prezydenta Lublina ds. partycypacji społecznej i współpracy transgranicznej, autor wielu strategii rozwoju organizacji publicznych, prywatnych i społecznych. Zespół pod jego kierunkiem opracował audyty w kilkudziesięciu urzędach gmin, powiatów i województw samorządowych. Wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji, autor opracowań nt. zarządzania w administracji, partycypacji społecznej, etyki życia publicznego.
Ponadto do zespołu ekspertów należeć będą specjaliści z zakresu finansów oraz prawa oświatowego.