Projekt „Razem wejdźmy w dorosłość” (wsparcie wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych). Projekt dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa: 11 Włączenie społeczne, Działanie 11.1 Aktywne włączenie
Opis projektu
Projekt skierowany do 50 wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych i socjoterapeutycznych oraz podopiecznych jednostek o charakterze opiekuńczo-wychowawczym prowadzonych przez Ochotnicze Hufce Pracy, po 15 r.ż., którego celem było zindywidualizowane i kompleksowe wsparcie wychowanków, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz zwiększenie zdolności do zatrudnienia. Uczestnicy projektu zostali wyposażeni w kompetencje społeczne, nabyli kwalifikacje zawodowe, zostali przygotowani do wejścia na rynek pracy, opracowali wspólnie ze specjalistami strategię działania na najbliższą przyszłość oraz skorzystali z pakietu Hobby, w ramach którego wzięli udział w zajęciach rozwijających zainteresowania.
Działania projektowe
Zadanie 1. Diagnoza indywidualnych potrzeb:
- cz. 1. Diagnoza potrzeb i preferencji
- cz. 2: Bilans zasobów
- cz. 3.Indywidualny Plan Działania
Zadanie 2. Opracowanie indywidualnej ścieżki reintegracji i doradztwo rozwojowe:
- cz. 1. Opracowanie indywidualnej ścieżki reintegracji, która odpowiada m.in. na takie pytania jak: co dalej z moją edukacją?, jak rozwijać zainteresowania, jak je wykorzystać w życiu?, moje relacje z rówieśnikami i dorosłymi w życiu?, moja przyszła aktywność społeczna i zawodowa?, moja rodzina w przyszłości?.
- cz. 2: Doradztwo rozwojowe i wdrożenie ścieżki w życie. Praca indywidualna z doradcą rozwojowym, praca 3 etapowa I etap: praca nad deficytami i rozwój zainteresowań; II etap: Budowanie kompetencji społecznych, m.in. praca nad porozumieniem i komunikacją, budowaniem więzi, umiejętności zespołowe etc.; III etap Moja przyszłość – praca nad strategią funkcjonowania na najbliższe 3 lata.
Zadanie 3. Pakiet Hobby – zajęcia rozwijające zdolności i talenty wychowanków (zajęcia sportowe, komputerowe, artystyczne, itp.)
Zadanie 4. Indywidualne zajęcia socjoterapeutyczne – spotkania indywidualne, których celem było wzmocnienie poczucia własnej wartości i akceptacji siebie przez uczestnika, a także budowanie systemu wartości.
Zadanie 5 Modelowanie drogi zawodowej – wsparcie uczestników w ich rozwoju zawodowym.
Zadanie 6 Szkolenia zawodowe – udział w szkoleniu zawodowym, pozwalającym na zdobycie bądź uzupełnienie kwalifikacji zawodowych. Rodzaj szkoleń zgodny z osobistymi potrzebami i predyspozycjami wychowanka, dopasowany do zapotrzebowania lokalnego rynku pracy.
Zadanie 7. Praktyki zawodowe – praktyki odbyte po szkoleniu zawodowym zgodnie z uzyskanymi kwalifikacjami, których celem było wykorzystanie w praktyce umiejętności zdobytych podczas szkolenia, zweryfikowanie ich w praktyce oraz poznanie zasad funkcjonowania zakładu pracy i relacji ze współpracownikami.