Projekt „Efektywne rozwiązania w zakresie zarządzania usługami dziedzinowymi w samorządach w województwie lubelskim i podkarpackim” (usprawnienie świadczenia usług ważnych z punktu widzenia prowadzenia działalności gospodarczej w 6 samorządach województwa lubelskiego). Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Oś Priorytetowa: II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne;
Opis projektu
Cel projektu – wprowadzenie kompleksowych rozwiązań przyczyniających się do szybszego i nowocześniejszego świadczenia usług dziedzinowych w samorządach. Służyć temu będzie optymalizacja elektronicznego procesu obsługi podatkowej, uwzględniająca sugestie przedsiębiorców i potrzeby samorządów. Kolejny krok to wdrożenie systemu zarządzania nieruchomościami, polegającego na udostępnieniu pełnej informacji o posiadanych nieruchomościach lokalowych i gruntowych oraz mechanizmów oceny satysfakcji klienta.
Projekt na służyć zwiększeniu efektywności zarządzania usługami dziedzinowymi w obszarze obsługi podatkowej i optymalizacji wykorzystania gminnych nieruchomości w 6 samorządach województwa lubelskiego i podkarpackiego. Grupa docelowa w wymiarze instytucjonalnym: UG Tryńcza, UG Leżajsk, UM Leżajsk, UG Cyców, UG Żyrzyn i UG Adamów. W wymiarze personalnym grupa docelowa to: kadra kierownicza /wójtowie, burmistrzowie oraz ich zastępcy, skarbnicy, sekretarze, kierownicy komórek organizacyjnych odpowiedzialni za kontakty z podmiotami gospodarczymi, podatki i zarządzanie nieruchomościami z w/w samorządów, pracownicy z w/w samorządów zajmujący się obsługą podatkową, odpowiedzialni za obszar gospodarowania nieruchomościami, współpracę z podmiotami gospodarczymi, informatycy, pracownicy gminnych zakładów komunalnych zajmujących się zarządzaniem nieruchomościami komunalnymi.
Działania projektowe
Dla każdej JST przewidziano następujące obszary wsparcia:
- a) podatki i opłaty lokalne (każda z 6 jst została objęta 3 zadaniami: elektronizacja procesu obsługi podatkowej, doskonalenie kompetencji kadr poprzez szkolenia, wdrażanie rozwiązań zarządczych poprzez opracowanie i wdrożenie symulatora ulg i podatków oraz systemu oceny zadowolenia);
- b) zarządzanie nieruchomościami (każda jst została objęta 3 zadaniami: wdrożenie narzędzi elektronicznych poprawiających m.in dostęp do informacji o lokalach użytkowych i nieruchomościach gruntowych, doskonalenie kompetencji kadr poprzez szkolenia, wdrożenie rozwiązań zarządczych poprzez opracowanie strategii zarządzania nieruchomościami (plany wykorzystania zasobów nieruchomości) i zastosowanie algorytmu oraz opracowanie i wdrożenie systemu oceny zadowolenia klienta).
Realizowane będą następujące działania:
- Warsztat strategiczny dla kadry kierowniczej „Gminna polityka zarządzania podatkami oraz lokalnymi nieruchomościami w kontekście rozwoju przedsiębiorczości na terenie samorządu”.
- Wdrożenie elektronicznego systemu obsługi podatkowej.
- Szkolenia w zakresie podatków i opłat lokalnych oraz obsługi podatkowej.
- Opracowanie i wdrożenie systemu oceny zadowolenia przedsiębiorców w zakresie świadczenia dziedzinowych usług publicznych (polityka podatkowa i zarządzanie nieruchomościami) w 6 jst.
- Wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania nieruchomościami.
- Szkolenia specjalistyczne w zakresie zarządzania nieruchomościami dla 6 jst.
- Opracowanie gminnej strategii zarządzania nieruchomościami w 6 jst.
- Warsztat strategiczny „Przyszłość współpracy z przedsiębiorcami w oparciu o nowocześnie świadczone usługi dziedzinowe”.