Projekt „Partycypacja w planowaniu przestrzennym” (zwiększenie efektywności procesów konsultacji społecznych w 25 gminach w obszarze planowania i zagospodarowania przestrzennego). Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś Priorytetowa: II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji
Opis projektu
Celem projektu było wsparcie 20 samorządów w procesie konsultacji w obszarze planowania przestrzennego poprzez przyznanie grantów, szkolenia oraz doradztwo specjalistyczne.
Podjęte przez nas działania zostały poprzedzone przeprowadzeniem w każdym samorządzie audytu wstępnego w zakresie skuteczności dotychczasowych stosowanych metod i form konsultacji. Raport z audytu był podstawą do:
- opracowania Indywidualnego Planu Konsultacji,
- opracowania nowatorskich i dostosowanych do specyfiki oraz potrzeb samorządu form i metod współpracy z mieszkańcami.
Do każdej gminy byli przypisani stali konsultanci (planista i specjalista ds. partycypacji), którzy pracowali z zespołami roboczymi odpowiedzialnymi za przeprowadzanie konsultacji.
Działania projektowe
- Rekrutacja
- Warsztat strategiczny „Partycypacja i planowanie przestrzenne – wyzwania, najnowsze trendy i praktyczne aspekty”.
- Przeprowadzenie audytów wstępnych w każdej gminie
- Opracowanie Indywidualnych Planów Konsultacyjnych
- Przyznanie grantu i wsparcie merytoryczne zrealizowanie wg następujących modułów:
-
- Moduł 1 – przypisanie do każdego JST zespołu konsultacyjnego
- Moduł 2 – przyznanie grantu i podpisanie umów o udzielenie grantu
- Moduł 3 – warsztat „Praktyczne aspekty wdrażania konsultacji społecznych
- Moduł 4 – szkolenie „Planowanie przestrzenne – aspekty prawne i społeczne”
- Moduł 5 – wsparcie merytoryczne i techniczne dla I etapu konsultacji
-
- II etapu konsultacji oraz opracowanie Indywidualnych Planów Konsultacji dla 5 gmin
- Przyznanie grantów i wparcie merytoryczne 5 samorządów
- Zrealizowanie następujących modułów:
-
- Moduł 1 – przypisanie do każdego samorządu zespołu konsultantów
- Moduł 2 – przyznanie grantu 5 gminom na podstawie IPK oraz podpisanie umów o udzielenie grantu
- Moduł 3 – wsparcie merytoryczne w postaci doradztwa specjalistycznego prowadzonego przez konsultanta – planistę/ urbanistę i doradztwo w zakresie prowadzenia konsultacji świadczone przez konsultanta ds. partycypacji
-
- Monitoring procesu konsultacji w samorządach w ramach I i II etapu